4 etapy budowania własnego biznesu

Prowadzisz albo planujesz w najbliższym czasie otworzyć  własną działalność?
Chcesz rozwijać skutecznie swój biznes online albo stacjonarny? Albo budować swoją markę ekspercką?

Zastanawiałam się  jak mogę Ci to ułatwić. I tak pojawił się pomysł na ten wpis, w którym rozpisałam 4 KLUCZOWE ETAPY BUDOWANIA WŁASNEGO rentownego BIZNESU, a następnie podlinkowałam je do dodatkowych materiałów, gdzie znajdziesz  wiele dodatkowych wskazówek.

Etapy, które za chwilę poznasz  powinny być osią  Twoich działań. Sama nie raz się o tym przekonałam, takie rozpisanie projektu na kroki powoduje, że przestaje on być abstrakcyjny i niezrozumiały, wiemy co mamy do zrobienia po kolei i łatwiej nam jest się zmotywować do działania. Dlatego jestem pewna, że ten wpis Ci pomoże. Przedstawiam Ci w nim poszczególne etapy budowania biznesu i daję wskazówki o czym powinnaś pomyśleć i w jakiej kolejności.

Etap 1. Pomysł na własny  biznes
Znalezienie pomysłu to jedna rzecz. Druga sprawa, którą trzeba również zrobić to określić potencjał biznesowy tego  pomysłu. Przecież chcesz zarabiać na tym pomyśle, więc koniecznie musisz się  dowiedzieć czy ten pomysł jest  opłacalny.  
Sprowadzając to do pytań, na które powinnaś znaleźć odpowiedzi wyglądałoby to tak:
– Co robię najlepiej? Z czego chcę być znana? 
– Co z tego co robię daje mi najwięcej satysfakcji? 
– Co z tego co robię przyda się klientom najbardziej i za co są skłonni zapłacić?
– Ilu jest takich klientów?
– Czy zapewnią mi odpowiedni dochód, który pozwoli utrzymać  biznes?

Dodatkowe materiały

Etap 2.  Cel
Być może wyznaczanie celów jest nudne i mało kreatywne, ale konieczne.
Bez celu jesteś jak rozbitek  w szalupie na morzu. Nie wiesz gdzie  jesteś. Dryfujesz. Możesz jedynie mieć nadzieję, że w końcu dopłyniesz do lądu.
A w biznesie nie chodzi o to aby liczyć na cud, ale aby wziąć sprawy w swoje ręce.
Wyznacz cel długoterminowy (wizję), rozpisz  go na bardziej realne cele roczne i kwartalne.
Nie zapomnij też  o określeniu misji swojego biznesu, w której zawiera się odpowiedź na pytanie po co właściwie prowadzisz ten biznes. To jest pytanie o motywację (ważne – misja nie obejmuje pobudek finansowych).
Pamiętaj, że cel powinien być SMART. To ułatwi Ci jego realizację. Czyli konkretny, mierzalny, osiągalny, realny  i określony w czasie.

Dodatkowe materiały

Etap  3.  Strategia
To Twój pomysł na realizację celu. Wkraczamy  w najciekawszy etap. To teraz określasz:
co i komu sprzedajesz
Definiujesz odbiorcę Twojej oferty (klient indywidualny czy biznesowy) i jego konkretne potrzeby. Precyzujesz jaką wartość/korzyść Twój produkt oferuje klientowi. Budujesz ofertę, decydujesz o szerokości i głębokości asortymentu. To jest też czas, aby ustalić jak chcesz pozycjonować swoją ofertę na rynku czyli jakie chcesz zająć miejsce w świadomości, w umyśle potencjalnego klienta. A to jest punkt wyjścia do budowania rozpoznawalnej marki własnego biznesu. Ale, żeby to zrobić dobrze najpierw czeka Cię przeprowadzenie analizy rynku (jeśli tego nie zrobiłaś wcześniej). Zresztą badanie rynku, w tym konkurencji pomoże Ci podjąć właściwe decyzje także co do strategii cenowej , określenia kanałów dystrybucji i działań promocyjnych.

w jakiej cenie
Kalkulujesz ile produktów powinnaś sprzedać i w jakiej cenie, żeby wyjść na swoje. Dobrym rozwiązaniem jest stworzenie produktów w kilku przedziałach cenowych (w biznesie online może to być przykładowo e-book, kurs online, program edukacyjno-mentorinowy, gdzie pierwszy produkt jest najtańszy, ostatni najdroższy), a przynajmniej pakietów produktowych w różnych cenach (jeśli np. sprzedajesz T-shirty, możesz
zrobić pakiet 3 w cenie 2, albo 7 w cenie 5). Ale strategia cen to także decyzja o tym czy i w jakiej sytuacji będziesz udzielać swoim klientom rabatów, upustów, czy będziesz nagradzać ich lojalność.

jak chcesz dostarczyć ofertę klientowi
Określasz kanały dystrybucji. Jedna z pierwszych Twoich decyzji powinna dotyczyć tego czy sprzedajesz bezpośrednio (np. przez stronę www, własny sklep internetowy albo prowadzisz własny punkt sprzedaży stacjonarnej) czy korzystasz z pośredników (np. platform sprzedażowych).
Ustalasz też całą logistykę. Magazynowanie, pakowanie, wysyłkę produktu. Ale także formy i sposoby płatności dostępne dla klientów.

– w końcu jak klient ma się dowiedzieć o Twoim superprodukcie
Nawet najbardziej innowacyjny, najbardziej użyteczny, wyróżniający się niezwykłą jakością produkt (albo usługa) bez odpowiedniej promocji nie ma szans na znalezienie klienta. Obecnie jesteś w tej dobrej sytuacji, że możliwości promocji własnego biznesu takich, które nie nadwyrężą Twojego portfela, jest naprawdę sporo. Polecam mieszaną strategię promocji tj. opartą głównie na inbound marketingu (tą strategię możesz spotkać też pod inną nazwą – pull marketing), którego podstawą jest właśnie wartościowy content. Plus do tego reklama w określonych sytuacjach. Budując własny plan promocji weź pod uwagę (znowu!) kim jest klient i z jakich mediów/narzędzi korzysta. Jaki cel chcesz zrealizować, jakimi zasobami w tym budżetem dysponujesz.

Dodatkowe materiały

Etap 4. Działania marketingowe
Planowanie skutecznych działań marketingowych to wisienka na torcie. Są ostatnim z elementów tego łańcucha. Mają pomóc zrealizować Ci Twój indywidualny plan biznesowy. Skoro wiesz co chcesz osiągnąć i jak, w kolejnym kroku rozpisujesz konkretne działania w oparciu o
znajomość ścieżki zakupowej klienta i lejka sprzedażowego.
Same działania rozkładasz w kolejnym kroku na zadania do wykonania i przypisujesz im termin realizacji.

Dodatkowe materiały

A jeśli:
– znasz kogoś komu przyda się ta wiedza to oznacz go, albo po prostu podaj ten materiał dalej
– chciałabyś dostawać więcej takich pigułek wiedzy o tym jak strategicznie prowadzić marketing swojego biznesu, to polub mój fanpage i dzięki temu będziemy w kontakcie.

2 Responses
  1. Bardzo dobrze napisane, co po kolei trzeba zrobić, żeby ruszyć z każdym biznesem. Natomiast, żeby to wszystko zrobić to już zupełnie inna sprawa.

Leave a Reply