
Własna lista mailingowa to jeden z kluczowych kroków do własnego biznesu online (pisałam i mówiłam o tym nie raz).
Lista to Twoje kontakty, kontakty do potencjalnych klientów, do których będziesz kierować swoją ofertę sprzedażową (o 3 sposobach pozyskiwania kontaktów i budowania listy mailingowej przeczytasz we wpisie blogowym tutaj).
W takim razie czego będziesz potrzebować aby budować listę?
Są 4 takie elementy, które są niezbędne do tego aby budować i rozwijać swoją bazę kontaktów.
1. Prezent na zapis (inaczej lead magnet albo freebie)
Czyli coś co dasz klientowi za darmo w zamian za jego adres email. To coś to wiedza. Ona zawsze była, jest i będzie w cenie.
Aby stworzyć prezent na zapis, który wzbudzi zainteresowanie jak największej grupy potencjalnych klientów, pamiętaj o tych 3 zasadach przy jego tworzeniu:
– musi mieć wartość dla tego do kogo go kierujesz, co sprowadza się do tego aby rozwiązywał konkretny problem adresata
– powinien być powiązany z tym co robisz i w czym (dziedzina/obszar) chcesz budować swoją markę ekspercką
– powinien być praktyczny, czyli dawać konkretne wskazówki łatwe do przełożenia na swoją sytuację i wdrożenia u siebie. Np. jeśli chcesz mądrze i systematycznie chudnąć to jedz 4-5 posiłków dziennie, pij przynajmniej 1,5 l wody, itd.
2. Strona zapisu (czyli landing page)
Teraz Twój prezent na zapis musisz gdzieś udostępnić potencjalnym klientom. Do tego właśnie potrzebujesz strony zapisu, czyli landing page’a.
Strona zapisu to mikrostrona dedykowana jednemu celowi (w przeciwieństwie do „kombajnu” jakim jest pełna witryna www) np. takiemu jak zbieranie leadów (kontaktów) przez zapis na wydarzenie, pobranie ebooka czy rejestracja na newsletter.
Jak stworzyć landing page’a to już kolejny temat.
W tym miejscu chcę Ci zwrócić uwagę na to abyś pamiętała o jakości swojego landingu. Na to składa się w sumie kilka elementów, a jakość “mierzy” się konwersją. Czyli tym ile osób po wejściu na Twoją stronę zapisu zostawi Ci swojego maila. Jeśli np. masz konwersję na poziomie 50% to znaczy, że tylko połowa odwiedzających zapisała się na Twój prezent na zapis. Generalnie im wyższa konwersja, tym lepiej dla Ciebie.
Sama przy tworzeniu landingów korzystam z platformy landingi.pl i gotowych szablonów, które mogę dopasować pod siebie. Jak dla mnie rozwiązanie optymalne bo nie muszę wnikać w jakieś “techniczne” szczegóły. Oprócz Canvy (grafiki) i Freshmaila (system do email marketingu), landingi.pl są trzecim podstawowym narzędziem, których używam w swoim biznesie. A samo narzędzie jest zintegrowane z wieloma innymi aplikacjami m.in. z różnymi systemami do email marketingu.
3. System emailingowy
Dzięki niemu prezent na zapis na który zapisał się klient trafi do jego skrzynki (w postaci maila z linkiem do pobrania).
Tych systemów o podobnych funkcjonalnościach jest cała masa. Ja akurat wybrałam Freshmail, bo zależało mi na czymś w Polsce i po polsku. Tak na wszelki wypadek jakichś problematycznych kwestii. Dziś być może wybrałam inaczej i zdecydowała się np. Mail Chimp. Tak mi się przynajmniej wydaje, że zbiera najwięcej pozytywnych opinii.
4. Promocja
Możesz mieć najbardziej wartościowy prezent na zapis, ale jeśli Twoi klienci nic o nim nie będą wiedzieć, to adresy nie będą spływać. Nie promując się odbierasz sobie szansę na budowanie swojej marki i listy kontaktów.
Klient jeśli mu nie powiesz, że masz coś co istotnie zmieni jego sytuację, to się tego nie domyśli (przecież nie ma zdolności jasnowidzących).
W komunikacji z rynkiem i klientem jednej stronie zawsze zależy bardziej i tą stroną jesteś Ty. Bo nie działasz w próżni. Więc czekanie bezczynne na to aby klient sam wpadł na Twój trop jest najmniej polecanym podejściem.
Dlatego teraz o 2 sposobach na promocję, które możesz wykorzystać u siebie. Promocja płatna tj. reklama (w mediach społecznościowych) lub promocja organiczna, czyli Twoje działania w mediach społecznościowych na fanpage’u lub grupach. Reklama organiczna w odróżnieniu o płatnej bazuje na budowaniu naturalnego zainteresowania treściami. Walczysz o naturalny zasięg postów na swoim fanpage’u? A może prowadzisz działania optymalizacyjne (SEO) po to aby Twoje treści znalazły się wysoko w naturalnych wynikach wyszukiwania Google? To są właśnie przykłady działań organicznych.
Ale to jeszcze nie wszystko co chcę Ci powiedzieć o budowaniu listy mailingowej. W następnym wpisie dowiesz się dlaczego Twoja lista nie rośnie albo masz sporą listę, a mimo to nie masz sprzedaży, czyli o popularnych błędach w budowaniu listy mailingowej.