fbpx

Jak ocenić czy mój pomysł na biznes jest opłacalny?

Ten tekst dedykuję tym z Was, które  mają w głowie marzenie o swoim biznesie, ale wahają się  czy w to wchodzić czy może sobie odpuścić. Żeby rozwiać  Wasze wątpliwości zebrałam sposoby na to jak sprawdzić Czy biznes się opłaca?

To pytanie i wszelkie mu podobne pojawiają się  z pewnością u każdej osoby, która planuje założenie swojego biznesu.  Najczęściej  w kontekście własnego biznesu pojawiają się dwie wątpliwości.

Pierwsza dotyczy tego czy jest  rynek na to co chcemy sprzedawać /oferować,  a jeśli jest to czy jest on wystarczający aby nasz biznes się nam opłacił. Bo wiadomo, mówimy o celach o misji, ale  w  efekcie końcowym biznes jest po to aby na siebie zarabiał.

Pozostałe wątpliwości wiążą się z tym czy sobie poradzimy, czy uda nam się  rozkręcić  nasz  biznes  tak jak to sobie wyobrażamy.

W jednym i drugim wypadku nikt  nie  da nam żadnych gwarancji. Ale  myślę, że warto się  odważyć  (bo jak mówią statystyki najczęściej żałujemy  w naszym życiu nie tego co nam się nie udało, ale tego czego nie zrobiłyśmy).  

To  czy nam się  uda to wypadkowa  wielu elementów. Rynek to  oczywiście jeden z nich. Ale równie dużo zależy od nas samych.  Każdy biznes jest inny, a to że komuś się  udało albo, że idzie mu znacznie lepiej, szybciej, sprawniej niż Tobie zależy w dużym stopniu od Ciebie samej. Od tego jaka jesteś, jaką masz motywację, jak pracujesz tzn. czy masz plan działania i się jego trzymasz czy stawiasz na pełen spontan  itd. Tutaj nie ma jednego wzoru i jednej właściwej drogi.  I to  tyle jeśli chodzi o tą drugą grupę wątpliwości związanych z zakładaniem własnego biznesu, bo  w tym wpisie  skupimy się  na tym jak wyeliminować  wątpliwości związane z  rynkiem.

Jak  ocenić zatem czy rynek  jest opłacalny/rentowny?

Powinnaś  ocenić wielkość rynku i względną wielkość sprzedaży. Ale potencjalne zyski to nie wszystko. Warto się zainteresować np. ewentualnymi barierami wejścia na rynek (oczywiście nie we wszystkich branżach czy biznesach będzie miało to znaczenie, ale warto sprawdzić jak to się  dzieje w Twoim konkretnym przypadku).  Barierą mogą być koszty, ale też  unikalna wiedza czy kompetencje.

Jak to w takim razie zrobić? I od czego zacząć?

Badając rynek.  Sposobów i pomysłów na dowiedzenie  się czegoś więcej jest całe mnóstwo. Są metody proste i bardziej “wyrafinowane”, pomocne w szybkiej ocenie i wymagające więcej pracy. Pomocne będą dane z różnych źródeł (pierwotne lub wtórne), nawet Was namawiam na to aby nie skupiać się na jednym źródle informacji tylko korzystać z kilku bo to zapewni nam bardziej wiarygodny obraz sytuacji, a przez to  lepsze warunki do podjęcia bardziej trafnej decyzji.

Oto 8 sposobów na to jak ocenić czy nasz biznes się  opłaca:

  1. Sprawdź jakie słowa/frazy są najczęściej wpisywane do wyszukiwarki (Google)
    Najprostsza rzecz, którą możesz zrobić. W tym celu proponuję skorzystać z bezpłatnych narzędzi internetowych: Google Keyword Planner oraz Google Trends. To da Wam pojęcie jaka o rynku jakiej wielkości mówimy. Google Trends wykorzystuje dane z wyszukiwarki Google, aby wyświetlić, jak często dana fraza jest wyszukiwana. Chcąc sprawdzić potencjał sprzedażowy swojego pomysłu biznesowego możesz też wpisać w wyszukiwarkę słowa wyrażające intencję zakupu np. kup, zakup, recenzje itd.
  2. Przeprowadź ankietę lub wywiad/rozmowę
    Poszukaj swoich potencjalnych klientów i dowiedz się czy byliby zainteresowani Twoim produktem albo usługą.  Rozmawiaj  z ludźmi, Twoimi potencjalnymi  klientami. Pytaj, dopytuj. Internet daje naprawdę wiele możliwości. Którą z form wykorzystasz zależy  tylko od Ciebie i od tego jak komfortowo się czujesz się  w rozmowie, z osobami których nie znasz.
  3. Skorzystaj z dostępnych dla przedsiębiorców narzędzi do badania rynku.
    Przeczytałam ostatnio o narzędziu do badania rynku, które udostępnił przedsiębiorcom jeden z banków (spokojnie nie jestem związana z tym bankiem i do niczego nie namawiam).  Sama byłam zaskoczona, że coś takiego jest, bo ja jeszcze wszystko „ręcznie” robiłam. Nie wiem co prawda jak to działa i na jakich zasadach, ale jeśli któraś z Was miałaby ochotę sprawdzić lub już to sprawdziła, to podzielcie się swoją opinią w komentarzu. Link do strony narzędzia znajduje się tutaj http://testujpomysl.pl/
  4. Minimum Viable Product, czyli wersja demo produktu
    Metoda ta polega na sprzedaniu produktu (istniejącego w odróżnieniu od opcji, którą opisuję w punkcie 5)  zanim zbudujesz firmę. Takie podejście pozwala na przetestowanie czy pomysł w ogóle ma sens. MVP pomaga zaoszczędzić czas i koszty  i ocenić  na „żywym organizmie”, na konkretnym produkcie czy usłudze czy nasz biznes ma potencjał. Oczywiście nie chodzi tu o to, aby proponować byle co. Chodzi o dobrą jakość, którą można otrzymać przy naszym minimalnym zaangażowaniu.
  5. Fake door testing
    Piszę o tej metodzie bardziej w kategoriach ciekawostki, bo sama na nią bym się raczej nie zdecydowała. Dla mnie jest to po prostu mało elegancki sposób. Metoda ta polega na sprzedaży produktu/usługi, który nie istnieje.  Tworzymy prosty landing page, na którym istnieje opcja kupna produktu lub usługi. Po zarejestrowaniu się,  klient otrzymuje informację, że jego zakup albo usługa nie może być  w tej chwili zrealizowana, a my poinformujemy go o tym kiedy będzie mogła być wykonana. Jeśli już iść tym tropem to znacznie bardziej eleganckie byłoby jeśli klient od początku wiedziałby, że zapisuje się na listę oczekujących na produkt/usługę (a efekt będzie ten sam – bo pozwoli nam na  oszacowanie zainteresowania naszą ofertą).
  6. Ocena konkurencji
    Bo „jeśli chcesz gdzieś dojść, najlepiej znajdź kogoś, kto już tam doszedł”(Robert Kiyosaki).
    Poszukajcie firm, które mają podobną ofertę do Waszej. Zobaczcie ile ich jest, wejdźcie na ich stronę i profile społecznościowe i zobaczcie jakie mają opinie, czy mają zaangażowanych użytkowników, ilu, jakie mają opinie i jak im się wiedzie itd. Jeśli macie taką możliwość to zapytajcie ludzi, którzy działają w tej branży, prowadzą podobne biznesy o ich doświadczenia.
  7. Test na potencjał Twojego biznesu
    Autorką tej metody  jest  Janet J. Kraus, wykładowca Harvard Business School.  Jeśli Twój pomysł na biznes jest jak tlen, aspiryna, biżuteria razem wzięte to Twój biznes nie może nie wypalić. O co w tym chodzi? Już wyjaśniam. Tlen symbolizuje produkt bez którego nie można żyć,  aspiryna – produkt bez którego można co prawda żyć, ale ten produkt rozwiązuje jakiś konkretny problem, natomiast biżuteria symbolizuje produkty premium, które nie są dostępne dla wszystkich, nie są one niezbędne ale oferują prestiż, luksus, elitarność itd sprawiając, że czujemy się wyjątkowo. Najczęściej nasze biznesy wpisują się w jedną z tych 3 powyższych  kategorii, najbardziej optymalnie z punktu widzenia powodzenia naszego biznesu jest jeśli połączy on wszystkie 3 elementy w sobie. Ale jeśli nie to trudno – pamiętaj, to nie przesądza o niczym.
  8. Inne
    Jednym z ciekawszych sposobów,  o których gdzieś przeczytałam jest np. liczba bestsellerów książkowych dedykowanych interesującemu nas tematowi/zagadnieniu. 

Mam nadzieję, że tym wpisem pokazałam Ci jak możesz upewnić się czy Twój pomysł jest rozwojowy i czy warto go przekształcić w biznes.
A jeśli chciałabyś się ze mną  czymś podzielić, to zapraszam do komentowania. 

Hej, jak widzisz dopiero startuję z tym blogiem, więc Twój komentarz, opinia jest dla mnie bezcenna.
A jeśli uważasz, że ten artykuł może przydać się innym, to śmiało – podziel się:)
I DOŁĄCZ DO MNIE NA FACEBOOKU

Leave a Reply