fbpx

Co powinnaś wiedzieć o marce zanim zaczniesz ją budować?

Marka.
Marka naszej firmy.
Naszego produktu.
W końcu nasza osobista. Ekspercka.
Budowanie marki, budowanie marki osobistej, etapy budowania marki online i podobne  frazy to miliony wyszukiwań w Googlach. Więc na pewno i wśród Was znajdzie się osoba, która chciałaby dowiedzieć się  jak budować swoją markę, co trzeba uwzględnić, jakie kroki zrobić.

Ale zanim zaczniesz świadomie budować swoją markę i nie ma znaczenia czy będzie to marka produktu czy osobista bo zasady są takie same dla jednych i drugich, przeczytaj ten tekst i dowiedz się co powinnaś wiedzieć o marce zanim zaczniesz działać.
A w kolejnym wpisie będzie o tym co z pewnością zainteresuje większość z Was, czyli jak budować markę z głową.

A więc po kolei. Oto co chciałbym abyś wiedziała o marce.

  1. Marka to nie wizerunek. Marka ma wizerunek.
    Spotykam się z tym dosyć często, że pojęcia marka i wizerunek stosowane są zamiennie. A to nie to samo.
    Różnice między jednym a drugim są zasadnicze.
    Wizerunek to sposób w jaki widzą Cię inni, marka to uzewnętrznienie Twoich cech, to obietnica, którą składasz, to wartość, którą oferujesz.
    Jeśli chcesz sprawdzić czy właściwie komunikujesz swoją markę, to sprawdź jak jesteś odbierana przez potencjalnych klientów, czyli po prostu jak Cię widzą.
  2. Markę buduje się długo a można zaprzepaścić ją bardzo szybko.
    Budowanie (a potem “zarządzanie” marką) to nie jest praca i zadanie na tydzień, miesiąc a nawet na pół roku to projekt na całe życie – Twoje  zawodowe lub Twojego produktu. Jeśli liczysz na szybkie efekty, to być może pomyliłaś budowanie marki z popularnością.
    Budowanie marki to długotrwały proces. W końcu chodzi o zbudowanie  zaufania klienta do nas, co wymaga czasu. Za to popsuć markę można bardzo szybko! Wg raportu PWC  „Polacy na zakupach”, co trzeci klient na świecie zraża się do marki UWAGA! już po jednym złym doświadczeniu z nią związanym.
  3. Markę budujemy od wewnątrz na zewnątrz.
    Nie zaczynaj od projektowania logotypu czy zrobienia sobie profesjonalnej sesji zdjęciowej (choć nie mam nic przeciwko sesji, a wręcz polecam) jeśli nie odpowiedziałaś sobie na pytanie kim jestem, co robię i z czego chcę być znana? Bo marka ma uzewnętrzniać to kim jesteśmy. Więc to co prezentujemy i komunikujemy na zewnątrz  powinno być  spójne z fundamentami naszej marki (wartościami, postawami, umiejętnościami, kompetencjami itd.)
  4. Marka opiera się na autentyczności.
    Nie należy kreować się na kogoś kim się nie jest. Bo wbrew pozorom to nasze ułomności  mogą nam przysporzyć więcej sympatii i wiarygodności niż wystudiowana rola. Bo za co kochamy marki? M.in. za to, że są podobne do nas, czyli nie idealne i za to co, że możemy się z nimi identyfikować. 
    Więc nie kopiujmy. Nasza marka ma opierać  się na naszych i tylko naszych wartościach i  na tym kim jesteśmy. To my i nasza marka a nie kogoś innego. Marka to nie nasza kolejna rola/maska rola ale wyeksponowanie naszych najlepszych cech.
  5. Marka to dawanie wartości innym.
    W marce chodzi  o to co możemy zaoferować innym.

    Zastanawiałaś się po co budujesz markę? 
    Budujesz ją po to, aby Twoi potencjalni klienci łatwiej do Ciebie trafili i łatwiej było Ci ich przekonać, że to z Tobą warto pracować, bo wnosisz coś potrzebnego i wartościowego w ich życie, pomagasz rozwiązać problemy, realizować cele osobiste albo zawodowe. To z punktu widzenia klienta. A jak to wygląda od Twojej strony? Budujesz markę po to abyś mogła realizować swoje cele biznesowe.
  6. Lepiej aby Twoja marka była dla kogoś (konkretnego) niż dla wszystkich  (czyli dla nikogo)
    Marka dostarcza wartości określonej grupie odbiorców. Nie jest dla wszystkich i nie mówi do wszystkich. Ale my wolimy się zabezpieczyć  i  dlatego strategia marki uniwersalnej  wydaje nam się idealna. Najczęściej robimy to z obawy, że nikt nie kupi naszego produktu.  Ale paradoksalnie to właśnie za szeroki  target może spowodować, że marka nam się rozmyje, a potencjalny klient nie będzie się w stanie się z nią zidentyfikować. I nie zostanie naszym klientem.
  7. Bądź sobą a nie będziesz miała konkurencji. To chyba najlepsze podsumowanie i wskazówka, z którą Was zostawiam. I chociaż w tym tekście skupiłam się przede wszystkim na marce osobistej, to to samo dotyczy marki produktu. 

    ___________________________________________________________________________

    A jakie są Wasze doświadczenia związane z budowaniem marki osobistej? Jeśli chcecie się podzielić czymś co przyda się innym dopiero wchodzącym na tą ścieżkę budowania marki to odezwijcie się w komentarzu. Zapraszam 🙂

 

Hej, jak widzisz dopiero startuję z tym blogiem, więc Twój komentarz, opinia jest dla mnie bezcenna.
A jeśli uważasz, że ten artykuł może przydać się innym, to śmiało – podziel się:)
I DOŁĄCZ DO MNIE NA FACEBOOKU