fbpx

Najczęściej zadawane pytania o… strategię!

Tak sobie pomyślałam, że warto wziąć w kolejnym wpisie na tapetę  pytania, które pojawiają się często przy przygotowywaniu strategii.
Liczę, że ten post przypadnie Wam do gustu i będziecie mi podrzucać też swoje pytania i ten wątek się rozwinie.
A póki co zaczynamy od pytań, które ja słyszę (i czytam) dosyć często. A zatem zaczynamy.

Pytanie_1: Od czego zacząć przygotowanie strategii dla swojego biznesu?

Od definicji celu.  Czyli zaczynamy z wizją końca. To powinien być punkt wyjścia każdej strategii.
Wiedząc dokąd idziesz  będziesz mogła na bieżąco monitorować gdzie jesteś na tej swojej drodze i w zależności od tego modyfikować działania.
O moim podejściu do celów i ich wyznaczania mówiłam już sporo. Jestem praktyczna i do tego samego namawiam Ciebie. Dlatego ja jako cel do realizacji wyznaczam sobie po prostu cel finansowy (średnioterminowy, tj. roczny). Jest dla mnie jednoznaczny. Jak to zrobić? Zacznij od podliczenia swoich miesięcznych kosztów biznesowych oraz domowych i potraktuj je jako punkt wyjścia do tego ile potrzebujesz zarobić aby utrzymać siebie i swój biznes.

Pytanie_2: Czego potrzebuję do stworzenia strategii?

Aby ułatwić Ci to zadanie to proponuję Ci spojrzeć na strategię jak na mapę. Więc na początek dobrze jest określić gdzie jesteś (obecnie) i gdzie chcesz dojść.  Jeśli zaczynasz to pewnie nie masz nic, ani wiarygodnej/rozpoznawalnej marki, ani potencjalnych klientów, ani sprzedaży, ani produktu. Strategia ma Ci umożliwić zmianę Twojej sytuacji na taką, w której masz zadowolonych i wracających klientów, regularny i stabilny przychód i  moc satysfakcji z tego co robisz.
Ale aby tam dotrzeć powinnaś:

  • wiedzieć komu i jak pomagasz oraz co Cię wyróżnia (jaką wartość oferujesz klientowi) 
  • zdecydować jakimi kanałami chcesz komunikować się  z klientem i co mu dać  (zaplanować content) aby przeprowadzić po ścieżce zakupowej od  pierwszego kontaktu do sprzedaży oraz przygotować się na różne scenariusze (w tym m.in. co jeśli klient nie kupi od razu)
  • podjąć decyzje związane ze sprzedażą (wybór produktu do pierwszej sprzedaży, wybór sposobu w jaki chcesz sprzedawać, zdefiniowanie założeń sprzedażowych, określenie ceny, pakietów/rabatów, zaplanowanie premiery i rozpoczęcie sprzedaży, przygotowanie i ustawienie komunikacji sprzedażowej – tutaj oczywiście masz więcej niż jedną opcję do wyboru. Jakie to są opcje i co wybrać aby jak najszybciej zacząć sprzedawać, omawiam w moim ebooku Strategia biznesu (online) w pigułce).

Pytanie_2: Na czym powinnaś się skupić jeśli zaczynasz?

Na stworzeniu własnej listy osób zainteresowanych Twoją ofertą i przygotowanie tych osób do zakupu.
Jak to zrobić? Dając coś w zamian. W tej roli (pewnie miałaś okazję się już przekonać) najlepiej sprawdza się wiedza (inaczej wartościowy content). Ten content może mieć charakter materiałów ogólnodostępnych (wpisy na blogu albo live’y na fanpage’u) i tych dostępnych w zamian za adres mailowy (webinary, mini-kursy itp.), dzięki którym masz możliwość budowania własnej listy kontaktów.  Dzieląc się wiedzą pokazujesz się jako specjalista w swoim temacie, budujesz relację i pokazujesz, że jesteś najlepszym możliwym wyborem dla klienta i partnerem, dzięki któremu rozwiąże swój problem.

Pytanie_3: Kurs online czy ebook – jaki produkt wybrać jako pierwszy (do pierwszej sprzedaży)?

Zanim o tym co wybrać, to chcę  zacznę trochę  od końca. Czy zastanawiałaś się co jest celem pierwszej sprzedaży? Być może zdziwię Cię, ale celem jest to aby przemóc się  i zobaczyć ze sprzedaży wcale nie trzeba się obawiać.  Dlatego moja rada  – wybierz po prostu produkt który jesteś w stanie przygotować szybko (w ciągu kilku dni) bez zaangażowania wielkich sił i środków. Może to być ebook, nagranie szkolenia czy mini-kurs w formie pdf.
Fakt, cena ebooka to przedział cenowy do 100 zł,  ale przy pierwszej sprzedaży nie chodzi o maksymalizację przychodu (chociaż tutaj też możemy coś zrobić, aby “podkręcić” trochę sprzedaż. Więcej na ten temat mówię w moim ebooku Strategia biznesu (online) w pigułce. Więcej o samym ebooku na koniec tego wpisu).

To pierwsza porcja Q & A o strategii. Tych kilka pytań nie wyczerpuje tematu, więc czekam na Ciebie i Twoje pytania.
Tutaj w komentarzu albo pisz  na priv.
Co byś chciała wiedzieć? Co już masz, a czego brakuje Ci do tego aby mieć  dobrze zarabiający biznes online?

Cały proces tworzenia strategii opisuję ze szczegółami od A do Z w moim ebooku Strategia biznesu (online) w pigułce, którego premiera wkrótce. Zajrzyj do środka i pobierz spis treści.