
EDIT: Ten wpis powstał rok temu, ale gdy wróciłam do niego aby sprawdzić co się już zdezaktualizowało, to tak naprawdę niewiele w nim zmieniłam. Wszystko co pisałam na temat lejka jest cały czas na czasie. Tak jak i sam lejek.
Zatem jeśli chciałabyś dowiedzieć się czego więcej nt. lejka i poczuć się swobodniej w temacie projektowania lejków sprzedażowych dla swojego biznesu, to zapraszam do czytania.
***
Temat lejka sprzedażowego zdominował wszystko co ostatnio udostępniam, ale nie bez powodu.
Z biegiem czasu i w miarę jak zbieram doświadczenia związane z prowadzeniem własnego biznesu online jestem bardziej świadoma pewnych rzeczy i tego o co chodzi w tym zarabianiu na własnej wiedzy w sieci. I prawda jest taka, że (niestety) nie wystarczy być w czymś dobrym, mieć lata praktyki i zebranych doświadczeń w jakiejś dziedzinie. Trzeba przekonać o tym swojego klienta. A żeby nie działać na oślep (a przez to często tracić czas, kręcąc się w koło), to warto mieć plan. Narzędziem, które pozwoli Ci zaplanować działania i co ważne nie stracić tego co najważniejsze z oczu jest tytułowy lejek sprzedażowy.
Więc jeśli nie wzięłaś udziału w zeszłotygodniowym wyzwaniu i nie obejrzałaś szóstego odcinka cyklu Mój biznes online: na czym się skupić, aby szybko zobaczyć efekty, to polecam Ci się z tym wpisem. Dowiesz się z niego:
- czym jest lejek sprzedażowy
- jakich części się składa i jakie są Twoje zadania w tych poszczególnych etapach
- dlaczego działa i jest skutecznym narzędziem
- zwyczajnie dlaczego warto go ustawić dla swojego biznesu
Zanim zacznę Cię przekonywać do rozpisania lejka sprzedażowego, to ustalmy fakty. Czym jest ten lejek sprzedażowy (zwany czasami też marketingowym)?
Najprościej i (chyba) najwłaściwiej spojrzeć na lejek sprzedażowy jak na narzędzie, które w uproszczony sposób pokazuje jak wygląda proces sprzedażowy, ale przede wszystkim ułatwia nam życie i skraca drogę do celu przede wszystkim dlatego, że ukierunkowuje nasze działania. Mając ustawiony lejek wiemy co jest do zrobienia. I błądzimy gdzieś nie wiadomo gdzie tylko łatwiej nam utrzymać uwagę na tym co ważne.
Na lejek składają się 3 części – góra, środek, dół, a w każdej z nich Twoim celem i zadaniem jest co innego. Będziesz potrzebować też innych działań, aby te cele zrealizować.
Na górze lejka musi być o Tobie głośno, tak aby Twoi klienci zwrócili na Ciebie uwagę i zainteresowali się co masz przydatnego.
Tutaj Twoimi podstawowymi narzędziami pracy jest content (dzielenie się wiedzą) i promocja (u mnie aktualnie dominuje reklama płatna, którą promuję mój “flagowy” lead magnet “5 kroków do zarabiania na swojej wiedzy online”, co nie znaczy że zupełnie zrezygnowałam z działań organicznych. Kiedy zaczynałam było dokładnie odwrotnie).
W środkowej części lejka Twoim zadaniem jest prezentacja oferty i otwarcie sprzedaży. Jest mnóstwo strategii, technik, taktyk dzięki którym można oswoić sprzedaż i sprzedawać bez stresu, że wspomnę tylko o moich dwóch ulubionych – lista zainteresowanych i przedsprzedaż (tak na marginesie więcej o tym jak sprzedawać (bez stresu) w mediach społecznościowych możesz przeczytać w moim ebooku. Zajrzyj do środka.)
A w dolnej znów content (chociaż już inny niż na górze lejka, bo mamy już grupę, która przeszła przez lejek i ma inne potrzeby) i email marketing, bo Twoim zadaniem jest podtrzymanie relacji z klientem, który już kupił, tak aby maksymalizować zysk z klienta (co sprowadza się do tego aby klient, który kupił raz, kupił ponownie).
Oczywiście koniec końców celem lejka jest doprowadzenie do sprzedaży, ale również do tego, aby klient kupił u Ciebie po raz kolejny.
Sukces lejka opiera się na prowadzeniu działań zgodnych z tym jak wygląda proces sprzedaży, z poszanowaniem oczekiwań klienta.
Nie jesteś jak nachalna, brzęcząca mucha, tylko pozwalasz się znaleźć.
Ja to nazywam “zanęcaniem” klienta. Dzięki Twoim umiejętnym działaniom klient trafia do Ciebie sam. Poznaje Cię, buduje z Tobą relację/zaufanie, aż w końcu decyduje się na współpracę.
I teraz chyba najważniejsze pytanie. Co da Ci ustawienie lejka sprzedażowego?
Być może zastanawiasz się czy możesz sobie pozwolić na działanie bez lejka. Jasne, że możesz. Pytanie tylko czy warto. Korzyści z posiadania lejka sprzedażowego we własnym biznesie jest znacznie więcej , że przytoczę wg mnie te najważniejsze. Oto 10 powodów, dla których powinnaś jak najszybciej ustawić swój pierwszy lejek sprzedażowy (jeśli go jeszcze nie masz):
- przestaniesz się zastanawiać każdego kolejnego dnia na nowo skąd brać klientów i co zrobić aby od Ciebie kupowali
- zbudujesz relację z klientem, co w dłuższej perspektywie czasowej zapewni Ci bardziej przewidywalne przychody
- będzie Ci się lepiej sprzedawało i szybciej zobaczysz wyniki (w końcu będziesz działać w zgodzie z tym jak klient podejmuje decyzje o zakupie)
- będziesz trafiać do klientów faktycznie zainteresowanych ofertą, a nie przypadkowych osób
- w końcu klienci zaczną Ci zauważać, zbudujesz swoją wiarygodność i markę
- pozbędziesz się obaw przed sprzedażą, a kto wie być może nawet ją polubisz
- zautomatyzujesz działania, nadasz płynności i uporządkujesz proces sprzedaży (nigdy więcej spontanicznej sprzedaży)
- przejmiesz kontrolę nad sytuacją i z łatwością będziesz mogła śledzić i korygować swoje działania
- skupisz się na rzeczach priorytetowych, które pchają Twój biznes do przodu, a Ty będziesz w stanie obserwować wyniki w krótszym okresie czasu
- dzięki lejkowi będziesz wiedzieć jak przekształcić leady (kontakty, subskrybentów), które gromadzisz w płacących klientów
To teraz na zakończenie, żeby nie być gołosłownym, to kilka słów o tym jak lejek sprzedażowy odmienił mój biznes.
Zaczęłam swój biznes online od założenia fanpage’a wczesną wiosną (chyba był to marzec, jeśli dobrze pamiętam) 2018.
Do lipca 2019 nie zarobiłam ani złotówki. Być może pomyślisz teraz, że to pewnie dlatego, że nic nie robiłam. Fakty są jednak inne. Robiłam całą masę rzeczy, a przyczyna niepowodzenia i braku wyników leżała gdzie indziej. Działałam na oślep i bez planu. Dopiero jak ustawiłam pierwszy prosty lejek sprzedażowy ponad rok później przy premierze mojego pierwszego ebooka (który stał się pierwowzorem dla tego dziś dostępnego) to zarobiłam pierwsze pieniądze. Czy to były duże pieniądze? Zdecydowanie nie. Bo nie miałam dużej listy mailingowej, poza tym wybrałam wg mnie złą strategię sprzedaży (zamiast evergreen zdecydowałam się na launch, przy niewielkiej liście nie zdało to egzaminu, dziś to już wiem i zrobiłabym to inaczej). Ale dla mnie miały ogromne znaczenie, bo wreszcie zobaczyłam, że idę we właściwym kierunku. Mówię o tym często, że pierwsza sprzedaż ma wymiar psychologiczny i tak też było w moim przypadku.
***
PS. A klikając w grafikę niżej dowiesz się jeszcze więcej nt. tego jak stworzyć lejek sprzedażowy. Im lepiej poznasz i zrozumiesz jak działa lejek, tym łatwiej będzie Ci stworzyć lejek optymalny dla siebie.
I tak, to jest pierwsza lekcja mojego kursu online Jak zaprojektować lejek sprzedażowy dla swojego produktu online?, ale postanowiłam udostępnić Ci ją bezpłatnie. Znajdziesz tu konkretne wskazówki, które możesz wykorzystać od razu u siebie przy projektowaniu lejka sprzedażowego. Z lekcji dowiesz się z niej m.in.:
- Dlaczego samo wypromowanie oferty może nie wystarczyć, aby zapewnić sobie regularny przychód
- Od czego zacząć prace nad lejkiem sprzedażowym
- Jak zaprojektować lejek sprzedażowy w 6 krokach
Wystarczy, że klikniesz w baner poniżej, zostawisz mi swój adres email, potwierdzisz zapis, a ja odblokuję Ci dostęp do nagrania.