[VIDEO]
To, że bez klienta nie ma biznesu, wie każda z nas – kobiet prowadzących swoje biznesy. Ale co zrobić aby ten klient się pojawił? Pytanie o klienta to najczęściej pojawiające się pytanie, z którym spotykam się w mojej pracy z kobietami przedsiębiorczymi.
To pytanie jest pytaniem o strategię promocji Twojego biznesu.
Jeśli miałbym odpowiedzieć na nie jednym zdaniem, to powiedziałabym, że: być w odpowiednim czasie, odpowiednim miejscu i z treścią, której nasz klient potrzebuje/poszukuje w danym momencie. Ale jak to często bywa, wszystko rozbija się o szczegóły, dlatego spójrz na te 4 podpowiedzi, które przygotowałam, bo dzięki nim odpowiednio zaplanujesz swoje działania marketingowe, zwiększając tym samym swoje szanse na to, że klient zainteresuje się Twoją ofertą.
- Poznaj zwyczaje zakupowe Twoich klientów i j dowiedz się jak wygląda proces podejmowania decyzji
Jesteśmy coraz bardziej świadomi i wyedukowani jako nabywcy (więc dokładnie tak samo jest z Waszymi idealnymi klientami). Najpierw samodzielnie poszukujemy informacji o ofertach i robimy rozeznanie przed dokonaniem zakupu. Coraz częściej proces podejmowania decyzji o zakupie rozpoczyna się online. I zaczyna się znacznie wcześniej niż klient trafi do Ciebie i Twojej firmy. Kontakt bezpośredni schodzi na jakieś dalsze miejsce. Klienci chcą sami decydować kiedy i na którym etapie procesu zakupowego będą kontaktować się z nami i naszą firmą.Wiedząc jak wygląda proces zakupowy klienta zyskujesz bardzo cenną wskazówkę o tym gdzie umieszczać informacje o ofercie oraz na jakim etapie decyzji powinnaś podjąć dialog z klientem. Sam proces zakupowy możemy podzielić na 3 etapy – budowanie świadomości (marki) , zainteresowanie marką i rozważanie zakupu i decyzja o zakupie. Na pewno jesteś sobie w stanie wyobrazić, że czego innego będzie potrzebował od Ciebie Twój klient w pierwszym etapie a czego innego w ostatnim. I tak w pierwszym etapie treści powinny skupiać się wokół problemów i ich rozwiązania, które zidentyfikowałaś tworząc portret swojego klienta. Twoim zadaniem jest tutaj budowanie świadomości marki i zaufania do niej. Pokaż, że jesteś wiarygodnym partnerem. W drugim etapie klient wybrał kilka marek i robi research. Jeśli klient zdecydował, że jesteśmy warci tego aby wziąć nas pod uwagę to teraz będzie nam i naszej ofercie się szczegółowo przyglądał i porównywał z konkurencją. Będzie sprawdzał nasze miejsca w sieci np. stronę internetową, sprawdzał nas w wyszukiwarce, czytał opinie, szukał rekomendacji. Będzie chciał dowiedzieć się dlaczego akurat warto nawiązać współpracę z Tobą. Z kolei krok 3 to jest moment decyzji, czyli moment na to aby dostarczyć klientowi konkretne materiały, prezentacje i komunikaty związane z marką. - Określ punkty styku Twojego klienta z marką (tzw. touchpointy).
Punkty styku to nic innego jak miejsca, w których nasz klient ma szansę spotkać się z naszą marką na swojej ścieżce zakupowej i dotyczą doświadczeń klienta z marką przed, w trakcie i po zakupie. Punkty styku budują doświadczenie naszego klienta (customer experience) w kontakcie z nami i naszą marką.Po to aby wyznaczyć odpowiednie miejsca styku musisz wiedzieć jak najwięcej o kliencie i o tym jak podejmuje decyzje zakupowe albo jak wygląda jego ścieżka zakupowa. Punkty styku są różne w zależności od etapu na ścieżce zakupowej klienta. Może to być reklama, ale też działania content marketingowe albo prowadzone konta w mediach społecznościowych, obsługa w trakcie lub po sprzedaży albo opakowanie naszego produktu i wiele innych. - Wzmocnij działania ułatwiające klientowi dotarcie do treści, których poszukuje/potrzebuje w danym momencie w konkretnym miejscu na swojej ścieżce zakupowej. Pamiętaj o tym, że klient oczekuje różnych informacji/treści w zależności od tego na jakim etapie podejmowania decyzji się znajduje. Przykładowo będąc na etapie budowania świadomości nieprawdopodobnie nie wie jeszcze o twoim istnieniu a szuka rozwiązania swojego problemu, więc wskazane będzie dostarczenie mu treści edukacyjnych, a nie bombardowanie reklamą produktową.
- Buduj swoją markę i jej świadomość wśród swojego targetu (potencjalnych klientów)
Rzeczywistość rynkowa, w której przyszło nam funkcjonować i budować swoje biznesy zmienia się. Rynek jest zatłoczony, mamy coraz więcej podobnych do siebie produktów i usług na wyciągnięcie ręki, które krzyczą do nas „wybierz mnie, wybierz mnie” . Żeby wyróżnić się z tego tłumu trzeba zainwestować w markę, bo to marka pomoże nam przebić się przez ten rynkowy szum informacyjny.A jeśli chcesz mieć pewność, że zrobiłaś wszystko co w Twojej mocy, aby zainteresować klienta swoją ofertą , to zapraszam dołącz do bezpłatnego wyzwania o tym jak wypromować swój biznes 🙂
Bardzo fajne, merytoryczne opracowanie 🙂
Dziękuję 🙂
Twój tekst to chyba było właśnie to czego w tej chwili potrzebowałam 😉
Dziękuję i pozdrawiam!
Cieszę się 🙂
Bardzo fajnie podana w pigułce wiedza, bez której chyba żaden przedsiębiorca się nie obejdzie! Na pewno skorzystam 🙂
Zapraszam częściej 🙂