Z moich obserwacji wynika, że jest taki błąd, który często popełniamy promując swój biznes. W sumie błąd, który bardzo łatwo wyeliminować i powiem więcej, który trzeba wyeliminować bo mówiąc wprost może nam napsuć nerwów.
Może się zdziwisz teraz tym co powiem, ale ten błąd to zbyt późne rozpoczynanie promocji (rozumianej jako komunikacja z klientem/rynkiem) naszych biznesów.
Być może w tym miejscu, niektóre z Was pomyślą sobie, ale co ona opowiada, co to w ogóle znaczy, że promocję swojego biznesu zaczynamy za późno. Czy promocję można zacząć za późno? I kiedy to jest to „za późno”?
W końcu przychodzi TEN długo wyczekiwany moment pierwszej sprzedaży. Jeśli nie zadbałaś o promocję swojego biznesu odpowiednio wcześnie to najprawdopodobniej nic się nie wydarzy, bo nie będzie komu kupić Twojego produktu. Bo nikt albo prawie nikt nie wie o Twoim istnieniu i o Twoim produkcie. I choćby nie wiem jak byłby dobry, skuteczny, rewelacyjny itp., to nie wierz, że sprzeda się sam. Owszem marketing rekomendacji czy marketing szeptany zrobią swoje, ale najpierw Ty musisz zrobić to co należy. Powinnaś wiedzieć, że my ludzie wybieramy to co znamy, to co lubimy i do czego mamy zaufanie. Więc od tego powinnaś zacząć promocję swojego biznesu tj. od budowania świadomości i zaufania do swojej marki wśród potencjalnych klientów.
Kiedy to jest ten dobry moment na wystartowanie z promocją swojego biznesu. Właściwie możesz zaczynać od razu kiedy odpowiesz sobie na te 3 pytania:
1. Co robię, na czym polega mój biznes i po co to robię? Albo po prostu z czego chcę być znana?
2. Dokąd zmierzam z moim biznesem (wizja)?
3. I jak chcę zrealizować ten mój pomysł (strategia)?
Teraz możesz już zacząć. Pamiętaj, że na tym etapie za cel powinnaś postawić sobie budowanie świadomości Twojej marki wśród Twojego targetu, czyli potencjalnych klientów. I nieprawdą jest, że na tym etapie musisz mieć gotowy produkt. To mit. Robisz to po to, aby zbudować grupę potencjalnych klientów zainteresowanych Twoją (przyszłą) ofertą. A dzięki temu na pewno będzie mniej nerwowo, kiedy ruszysz ze sprzedażą.
Skoro wiesz już, że warto to mam dla Ciebie 3 konkretne wskazówki na start. Stosując je zrobisz pierwszy krok w kierunku budowania świadomości Twojej marki i zapewnienia sobie sprzedaży.
1. Zacznij tworzyć treści (blog, video, podcasty) wokół tematyki którą się zajmujesz i które będą rozwiązaniem problemu, którego poszukuje Twój klient.
W tym miejscu pamiętaj o dwóch rzeczach, które pomogą Ci lepiej zrozumieć dlaczego namawiam Cię na tworzenie wartościowych treści jako pierwszy krok w promocji Twojego biznesu. Twój klient wchodząc do internetu nie wie nic o Twoim istnieniu i nie szuka konkretnego produktu. Szuka rozwiązania problemu. Dlatego to jest miejsce i czas na dostarczenie mu treści edukacyjnych. W ten sposób dasz się poznać jako osoba wiarygodna, która wie co mówi.
Co do samej formy tych treści. To polecam zastanów się w czym Ty dobrze się czujesz – czy masz tzw. „lekkie pióro” czy np. świetnie czujesz się przed kamerą i wolisz nagrywać materiał niż pisać a potem jeszcze sprawdź z jakich kanałów komunikacji korzystać Twój klient. I wtedy będziesz wiedziała na co się zdecydować.
2. Zadbaj o dystrybucję Twoich treści
Na tym etapie nie ma znaczenia czy np. zdecydujesz się na prowadzenie bloga czy na oficjalny profil/grupę w mediach społecznościowych.
Jeśli nigdy nie postawiłaś strony, nic nie wiesz o WordPressie, albo nie chcesz angażować żadnych środków finansowych, to nie warto się teraz tym zajmować, zacznij od czegoś mniej absorbującego i po prostu łatwiejszego. Oficjalny profil na Facebooku jest naprawdę dobry na początek.
Chociaż gdzieś z tyłu głowy warto pamiętać o wyższości tzw. owned media nad resztą czyli paid i earned media. W największym skrócie. Owned media to nasze media własne czyli takie, które możemy w pełni kontrolować (strona www, blog, e-mail marketing itd.).
W przeciwieństwie do Facebooka, Instagrama, Twittera, które mają swoich właścicieli, a Ci w każdym momencie mogą zmienić strategię biznesową i stracisz np. dostęp do swoich profili społecznościowych. Jeśli kusi Cię aby całość swojej komunikacji z klientami oprzeć np. o Facebooka to zanim to zrobisz, zadaj sobie pytanie – co byś zrobiła gdyby Facebook przestał nagle istnieć? Więc sama widzisz, jak wszędzie tak i tu potrzebne jest podejście zdroworozsądkowe.
3. Daj się znaleźć w wyszukiwarkach
A konkretnie w jednej tj. w Google. Aktualnie prawie cały ruch z wyszukiwarek pochodzi właśnie z tej jednej. Optymalizowanie stron pod kątem treści i fraz kluczowych zgodnie z SEO pomoże Twojemu klientowi trafić na Twój ślad.
A jak Ty promujesz swój biznes? Czekasz ze wszystkim do ostatniej chwili? A może wyznajesz zasadę, że jakoś to zawsze będzie. Pewnie masz rację. Ale po co utrudniać sobie życie kiedy można prościej?
Dlatego zapraszam Cię dołącz do wyzwania od 3-5 października o tym jak wypromować swój biznes. Dowiesz się jak stworzyć strategię promocji swojego biznesu, sprawdzisz czy to co robisz jest wystarczające czy można zrobić coś jeszcze. Wyzwanie nic nie kosztuje (oprócz konieczności zaangażowania się), a można sporo zyskać. Chociażby pewność, że robisz to jak należy, komfort i spokój, że jak już będziesz miała gotową ofertę to z łatwością ją sprzedasz.
To jak będzie – wchodzisz w to?
Jeśli się decydujesz, to sprawdź szczegóły klikając w baner poniżej.