
Słyszałyście o teorii “złotych kręgów” autorstwa Simona Sinka? To nic innego jak sposób myślenia, działania, komunikowania się, dzięki któremu liderzy inspirują innych do działania (a sam Sinek to mówca motywacyjny, autor 2 książek z czego jedna to właśnie “Zacznij od DLACZEGO?”, jego wykład na TED “How great leaders inspire action” obejrzało ponad 38 mln osób).
Ale ponieważ to jest blog o tym jak planować i skutecznie prowadzić działania marketingowe, tak aby zarabiać na własnym biznesie, to pokażę dlaczego warto przyjrzeć się bliżej tej teorii. Oto 3 powody dla których warto to zrobić. Zaczynając swój biznes od odpowiedzi na pytanie DLACZEGO? dowiesz się jak:
1. odróżnić się od konkurencji (i pozycjonować się na rynku)
2. budować swoją markę (osobistą/ekspercką, firmy, produktu – wszystko to opiera się o te same podstawy tj. dlaczego to robię/z czego chcę być znana)
3. lepiej komunikować się z klientami (np. adresując w komunikacji ich potrzeby)
To co, jesteście gotowe na to by poznać siłę DLACZEGO?
Wg Sinka (i ja się pod tym podpisuję) wszystkie firmy są w stanie powiedzieć CO ROBIĄ. Czyli coś produkują, kupują, sprzedają itd.
Ale już znacznie mniej firm jest w stanie powiedzieć JAK? to robi, a tylko nieliczne DLACZEGO? Aha, i tutaj uwaga, w DLACZEGO? nie chodzi o finanse i zarabianie (bo to jest akurat oczywiste w biznesie).
Skoro więc nie chodzi o pieniądze to o co?
O sens tego co robisz. O misję Twojego biznesu. Czyli to po co Twoja firma istnieje, jakie założenia leżą u jej podstaw, jakie ma wartości, jakie cele. Jednym słowem kwestie fundamentalne dla każdego biznesu. Bo nie wiedząc po co to robisz skąd masz wiedzieć JAK i CO?
I drugi argument za tym dlaczego warto znać odpowiedź na pytanie po co to robię? Bo klienci nie kupują od nas produktu – kupują rozwiązanie problemu, korzyść którą mogą mieć kupując konkretny produkt/usługę.
Jeśli więc nie wiesz jaki jest powód, dla którego prowadzisz swój biznes, to usiądź i szybko to nadrób (jeśli chcesz to możemy porozmawiać o tym podczas bezpłatnych konsultacji, które uruchomiłam od maja. Zainteresowana? Zajrzyj TUTAJ). Weź kartkę i ołówek i zaczynamy:
1. Krąg nr 1 – Dlaczego? (Cel)
Czyli jaka jest misja, powód dla którego prowadzisz ten biznes? Jakie założenia leżą u podstaw tego biznesu? Cele? Wartości?
2. Krąg nr 2 – Jak? (Proces)
To inaczej sposób w jaki chcesz zrealizować swój cel? Jaki masz plan, jakie działania chcesz/musisz/powinnaś podjąć aby go zrealizować?
3. Krąg nr 3 – Co? (Rezultat/Produkt)
Czyli co oferujesz – jakie produkty/usługi?
I na koniec 2 przykłady, jak to może wyglądać na “żywym” organiźmie, czyli przykład podany przez samego Sinka dotyczący produktów Apple, a ten drugi bardziej mój.
Dlaczego?
„Wierzymy, że wszystko, co robimy, podważa status quo. Staramy się myśleć inaczej niż inni.”
Jak?
“Sposób, w jaki zmieniamy świat, polega na produkowaniu rzeczy pięknie zaprojektowanych, łatwych w użyciu i przyjaznych dla użytkownika.”
Co?
“Tak się składa, że produkujemy znakomite komputery.”
I ten bardziej mój, czyli co powiedziałabym o swoim biznesie w oparciu o model Sinka
Dlaczego?
Chcę pomagać kobietom przedsiębiorczym prowadzić i rozwijać ich biznesy właśnie poprzez odpowiednie (za)planowanie działań marketingowych. Uważam, że planowanie to klucz do sukcesu, także w marketingu. Wierzę, że takie podejście ma sens, a co więcej wierzę, że każda z kobiet przedsiębiorczych (z niewielką moją pomocą) może samodzielnie krok po kroku opracować skuteczny plan działań marketingowych, które pomogą jej sprzedawać i prowadzić finansowo opłacany biznes. I to niezależnie czy mówimy o biznesie stacjonarnym lokalnym czy biznesie online, produktach czy usługach.
Jak?
Pisząc, mówiąc, pokazując – jednym słowem dzieląc się swoim (prawie) 20-letnim doświadczeniem marketingowym.
Co?
Prowadząc konsultacje i programy grupowe oraz dzieląc się wiedzą na blogu.
Macie pytania? Jeśli tak to dajcie znać w komentarzu.
Zachęcam Was do zrobienia takiego ćwiczenia, to wiele porządkuje. Dzięki temu będzie Wam łatwiej planować i realizować kolejne kroki marketingowe.