fbpx

Przepis na skuteczną promocję biznesu

Jak mieć klientów ewentualnie jak zwiększyć ich liczbę albo jak zapewnić sobie ich stały dopływ?  To tematyczny evergreen, temat zawsze aktualny, jeden z tematów, który najbardziej Was zajmuje, jeden z tematów najczęściej dyskutowanych FB grupach. Nic w tym dziwnego skoro to jest jedno z największych wyzwań związanych z prowadzeniem własnego biznesu.  

Nieważne jaki super-hiper-odlotowy,  a co ważniejsze potrzebny produkt masz. Nikt się nim nie zainteresuje jeśli nie będzie wiedział o jego istnieniu. Tak wiec jeśli chcesz  sprzedawać to Twoim obowiązkiem jest poinformować swoich potencjalnych klientów o  swoim istnieniu, zainteresować swoją ofertą  i przekonać ich do zakupu. Czyli, trzeba zacząć się promować.

I tutaj pojawia się kolejny problem. Wiele z Was ma obawy, aby nie przesadzić, aby nie wyskakiwać  z przysłowiowej lodówki, aby nie być za bardzo nachalnym (czyli strategia push i jej przeciwieństwo czyli pull, inaczej zwane są też strategią aktywną i pasywną albo outbound/inbound marketingu. Wrócimy do tych strategii przy innej okazji, ale  w tym miejscu powiem tylko strategii push nie należy się obawiać, trzeba tylko do tematu podejść z głową. Z mojego doświadczenia wynika, że najlepiej sprawdza się połączenie obydwu podejść w odpowiednich proporcjach). Po za tym wiele z nas (w tym i ja) w sprzedaży nie czuje się jak ryba w wodzie, ale dobra wiadomość jest taka że jest sposób na to aby klienci przyszli do Ciebie sami.  Byłoby wspaniale, prawda? Ale przyjdą pod warunkiem, że będą o Tobie (czytaj o Twojej ofercie coś wiedzieć). Dlatego przygotuj sobie coś do pisania, bo oto podaję Ci 5 składników, dzięki który stworzysz przepis na skuteczną promocję Twojego biznesu:

Ty, Twoja historia i Twój produkt + grupa docelowa + odpowiednie kanały (i narzędzia)  komunikacji + treść + systematyczność

Ty, Twoja historia i Twój produkt – daj się poznać (chociażby robiąc swoją wizytówkę w sieci albo umieszczając portfolio ze swoimi pracami. Poza względami wizerunkowymi buduje to również Twoją wiarygodność. Jeśli miałbyś porównywalne oferty od dwóch różnych osób, ale jedną z nich znasz – nie osobiście ale obserwujesz jej działania w sieci, czytasz publikacje itd.a o drugiej nie wiesz nic – to ofertę której z nich byś wybrała?). Lubimy historie, lubimy wiedzieć kto stoi za tym produktem czy tamtym rozwiązaniem, jakie ma wartości, co się kryje za jego biznesem, dlaczego to robi. Poznanie to pierwszy krok w procesie, którego finałem jest (lub ma być) sprzedaż.

Grupa docelowa. Trzeba ją dobrze poznać. Nie odkryję tu Ameryki. Myślę, że w tym temacie zostało powiedziane już wszystko, ale ponieważ odpowiednie pozycjonowanie się na rynku jest kluczem do sukcesu naszego biznesu (wow! nawet mi się zrymowało), warto to przypominać.

Grupę trzeba poznać bo z tego wynikają dwie kolejne rzeczy kanały i narzędzia komunikacji, czyli  “miejsca”, w których możesz spotkać swoich przyszłych klientów i sposoby, dzięki którym możesz z nimi nawiązać kontakt w najbardziej optymalny sposób (aktualnie najbardziej popularne są kanały komunikacji cyfrowej, czyli  np. internet). I dalej treść i język komunikatu, jest wypadkową tego kim są nasi klienci (oklepany przykład, ale inaczej będziesz rozmawiać z nastolatkiem a inaczej z osobą dorosłą) i specyfiki wybranego kanału/narzędzia komunikacji.
Jednym słowem wszystko zaczyna się od klienta i na kliencie kończy.

Ale nie od razu Rzym zbudowano. Tak jak i wszędzie tak i tu trzeba mieć plan i działać systematycznie. Nie powiem, że nic Ci się nie uda osiągnąć bez planu, ale z pewnością nie tak wiele i nie tak szybko jakbyś chciała. I działaj do skutku. Jeśli to coś nie wyszło – przeanalizuj, skoryguj działania i wdroż plan B. Podobno Edison (ten od żarówki) aby znaleźć odpowiedni materiał na żarnik podjął 10.000 prób  zanim  znalazł właściwe rozwiązanie. Więc jeśli nie wyjdzie coś za pierwszy razem, to tym bardziej nie warto się załamywać.

Kiedy zacząć promocję? Jak najwcześniej. Nie czekaj i nie zwlekaj do momentu jak wszystko dopniesz na ostatni guzik i perfekcyjnie dopracujesz (bo wg Ciebie Twój produkt może nie być nigdy dość dobry aby pokazać go innym). Wiem o czym mówię bo większość z nas ma obawy przed pokazaniem światu swojego „biznesowego dziecka” . Ale co może nas spotkać? W najgorszym przypadku nikt nie kupi naszego produktu. Więc wracając do pytania  “kiedy”?  Jeśli masz już coś czym możesz się pochwalić, z czym możesz wyjść do ludzi, zrób to. Pamiętaj, że wcale nie musisz mieć gotowego produktu aby zacząć o nim mówić. Możesz mówić  o pomyśle, zamiarze, planie albo przedstawić produkt testowy (tj. pierwszą wersję produktu).

Temat promocji to temat rzeka i nie wyczerpię go w tym jednym artykule, ale z pewnością będę do niego wracać.  I to szybciej niż się możecie spodziewać bo  już w przyszłym tygodniu. W kolejnym wpisie będzie bowiem o tym jak budowanie marki (eksperta) może z sukcesem wesprzeć promocję Twojego biznesu.

Hej, jak widzisz dopiero startuję z tym blogiem, więc Twój komentarz, opinia jest dla mnie bezcenna.
 A jeśli uważasz, że ten artykuł może przydać się innym, to śmiało – podziel się:)
I DOŁĄCZ DO MNIE NA FACEBOOKU