Jak sprawdzić czy Twój marketing działa?

Monitorowanie działań, które prowadzisz powinno być wpisane w planowanie skutecznego marketingu Twojego biznesu.
Dzięki temu będziesz podejmować trafne decyzje, które pomogą Ci rozwinąć biznes.
Mimo to często tego nie robimy. Po części na pewno dlatego, że nie wiemy jak do tego podejść.

Dlatego tematem tego wpisu będą metryki pirackie.
Czyli narzędzie, które Ci pozwoli zmierzyć czy marketing Twojego biznesu działa (a Twój biznes się rozwija).
Pirackie metryką opierają się o 5 obszarów istotnych z punktu widzenia każdego biznesu. A są to:

  1. Pozyskanie (acquisition), czyli to:
    Ilu klientów do Ciebie trafia?

    W jaki sposób klienci do Ciebie trafiają?
    Ta metryka pozwoli Ci określić najważniejsze źródła ruchu dla Twojego biznesu.
    Oczywiście dla każdego biznesu oznacza to co innego. SEO/SEM czy content, a może reklama, albo działania PR albo mix tych wszystkich taktyk. 
  2. Aktywacja (activation), czyli to:
    Jak aktywujesz potencjalnych  klientów? Zapisem na freebie, pobraniem e-booka, nowym wpisem na blogu?
    Żaden klient nie kupi od Ciebie podczas pierwszego kontaktu (pamiętasz mówiłam nie raz o starej  zasadzie sprzedażowej – poznaj, polub, zaufaj i dopiero sprzedaj), dlatego trzeba go najpierw do siebie przekonać. 
  3. Powrót (retention)
    Jak jesteś skuteczna w przekonaniu klientów aby  wrócili do Ciebie?
    Ilu odpisało na ofertę?
    Ilu regularnie czyta Twój newsletter?
    Ile czasu spędza na Twoim blogu? 
  4. Zysk (revenue)
    Ilu klientów masz? I ile Ci płacą?
    Jaki procent tych którzy zapisali się na Twój newsletter, webinar stało się płacącymi klientami?
    Ile negocjacji zostało zakończonych podpisaniem umowy?
    Ile rozesłanych ofert zakończyło się sprzedażą?
    Jaki masz przychód z pojedynczego klienta?
    Jaki masz koszt pozyskania pojedynczego klienta?To są przykłady mierników, które pokażą Ci czy Twój biznes zmierza w dobrym kierunku. 
  5. Rekomendacje (referral)
    Jak bardzo jest prawdopodobne że polecisz nas dalej?
    Jak zdobyć wiedzę i informację na ten temat?
    Prowadząc proste badanie z 1 max 2 pytaniami.
    Ta metoda o której mówię to NPS (net promoter score), narzędzie oceny lojalności klientów. Pierwsze pytanie, które zadajesz dotyczy tego czy klient jest zadowolony i poleciłby nas innym. Jeśli Twój klient da Ci maksymalną ilość punktów, nie masz nic do zrobienia. Ale jeśli jest inaczej, Twoja praca jeszcze się nie kończy. Zadajesz klientom kolejne pytanie – co powinnam poprawić? 

Jak to działa, jak pracować z metrykami pirackimi?
Zobaczmy na przykładach.
Jeśli jesteś mistrzynią pozyskiwania klientów i masz setki osób, które trafiają do Ciebie ale ani jeden z tych kontaktów nie zostaje Twoim klientem – to znak, że warto przyjrzeć się obszarom aktywacja i retencja, bo być może tam jest coś co warto zmienić aby klienci przepływali swobodnie do punktu zysk.
Dalej jeśli nie masz nowych klientów, to warto pochylić się nad tym w jaki sposób ich pozyskujesz, bo być może adresujesz działania do niewłaściwej grupy docelowej albo używasz niewłaściwych narzędzi i rozmijasz się ze swoim klientem.
Zainteresuj się też czy klienci polecają Cię dalej. Bo klienci którzy skorzystali z Twoich usług mogą być z jakichś powodów niezadowoleni, nie spełniłaś ich oczekiwań i dlatego nie polecają Cię dalej.

A Ty jak monitorujesz swój marketing? Potrzebujesz wsparcia w planowaniu/prowadzeniu działań marketingowych? Dołącz do kolejnych bezpłatnych (ostatnich 2 przed wakacjami) szkoleń. Najbliższa okazja 16.05. Szczegóły znajdziesz klikając link pod tym wpisem 🙂

 

Leave a Reply